Friday, January 22, 2010

Garaa Band - Spastik Primat Live @ KL JAM ASIA



Haish… Spastik Primat. This song really gives me the creeps every time I sing. Tu la, pandai sangat buat melodi, sendiri takleh sampai key. Ni masa nyanyi kat gig aku dah tukar melodi chorus dia. Sepatutnya lain, tapi sebab tak sampai key terpaksa la ubah. Nak dengar original, silalah ke www.myspace.com/garaaband

Anyway, this was the very first song that was passed to me to compose the melody. Yeap, I was the last to join the band. Before me was a male singer. Kawan-kawan jugak. Tapi mamat tu ada hal lain, jadi dorang cari vokalis lain, seorang gadis yang comel iaitu aku.

Masa aku dengar lagu ni dalam bentuk mp3 jamming low kualiti, ada bekas vokalis punya suara. Aku tak berkenan sangat melodi dia. Dengan persetujuan ramai, maka kitorang berkumpul di rumah kawan kitorang di Subang dan bermulalah penciptaan lagu yang sangat ‘best’ ni. Aku ingat lagi, nak pergi ke Subang dari Gombak and Cheras bukan main ‘dekat’ lagi. Dengan Fyzal yang bawak kereta cam kura-kura kiut, ada gak la sejam nak sampai. Rasa macam dah sampai PD je masa tu, sampai-sampai rasa malas tu pun ada gak la datang-datang. Tapi kena kental masa tu. Dah la budak-budak tu aku baru kenal. Yang paling aku kenal pun Fyzal masa tu, yang tak pernah cakap dengan aku sejak dia bergeng-geng ngan adik aku and kawan-kawan aku yang lain 10 tahun sebelum tu. Kitorang tak pernah bercakap depan-depan. YM dan SMS je. Kalau bertemu macam takde mulut dua-dua. Pandang pun taknak. Terima kasihlah kepada teknologi internet. Buat orang tak reti bergaul. Yang lain-lain tu, aku baru kenal masa tu, tapi berborak macam dah kenal lama. Bagus la, takde la aku rasa kekok. Fyzal sorang je buat aku kekok.

Me: Arab, kawan kau tu memang bawak keta cam siput ke?
Arab: A ah dia tu memang. Sangat sopan. Lemah lembut orangnya.

Hotak kau la Arab.

Back to the story, so we started composing. Arab tukang strumming, aku tukang buat melodi, Nan tukang menangkap melodi yang nak tersasar keluar dari jalan, Fyzal kitorang punya Quality Control…. Hehehe… Apek, serius aku lupa dia buat apa masa tu. Tapi aku ingat dia gelak kuat la. Terus mata sepet. Pasal tu nama dia Apek.

I used to compose songs on my own, but went unreleased and unheard. You can listen to it if you come to my house, I can play it on my piano. Tapi dah karat la jari-jariku. Lama betul tak tekan kekunci piano itu. So, after a long pause in composing, Garaa Band gave me a chance to prove that I do have some shitty talent inside of me. And because I was so eager to prove myself, I gave all I had in creating Spastik Primat. I thank Nan for the beautiful lyrics. I can’t write any better than that. Something all of us who are driven by this fake system can relate to.

And so, here it is. Our very first song. It’s more about the song, not my voice, people. (eceh)

Spastik Primat
Song: Arab, Dibitz, Nanzo, Fyzal, Apek
Lyrics: Nanzo

Langkah megah meludah
Segala di depannya
Membesarkan pingat
Yang sementara

Segala ingin kau miliki
Yang lemah kau tak peduli
Hitam hati

Kau rasa kau tinggi
Kau megah berdiri
Apakah kau pasti
Dirimu akan kekal abadi

**
Mengapa membezakan antara kita semua
Kita manusia asalnya (daripada) cahaya sama
Diperdayakan dunia

Kita dijadikan bukan untuk dibezakan
Mengertilah

2 comments:

Ely Hasrul said...

dia bwk cam siput sbb dia nak lama2 dlm kete ngan ko.. hahah buat xpaham plakkkk

Ghost said...

kereta asing2 daa..

sukanya post ni!